Názory v rubrice „Váš názor“ se nemusí shodovat s názory redakce.
PŘÍBRAM – Pomalu se blíží topná sezóna a opět se začíná mluvit o cenách energií. Na toto téma nám poslal svůj příspěvek František Sentenský.
Babičce přišel doplatek vyúčtování na téměř 40 000 Kč!
Což je pro samostatně žijícího důchodce likvidační.
Máte to podobně?
V minulém a tomto roce proběhlo dramatické navýšení cen energie. Často na mnohonásobky. Ponechme dnes stranou, proč platíme za elektřinu cca 5 Kč za 1 kWh, když ji vyrábíme za 0.15 Kč v našich uhelných a za 0.25 Kč v našich jaderných elektrárnách a jsme jako jediná země na světě stoprocentně soběstační. V plynu soběstační samozřejmě nejsme, ale donedávna jsme měli na plyn jeden z nejlepších kontraktů na světě a lidé, kteří tento kontrakt vyjednali, vládě nabízeli a nabízejí své služby k jeho obnovení. Vláda je odmítla a odmítá!
To, že zdražování je tedy jednoznačně politickým rozhodnutím, teď ale ponechme stranou na jinou diskuzi.
Dramatické zdražení energií je totiž možné v mnoha případech reklamovat. Pokud Vám dodavatelská společnost, například po ukončení fixace, navýšila cenu s odvoláním na své obchodní podmínky, že jste se měli s cenou uvedenou na jejich stránkách sami předem seznámit(!), jde o akt odporující dle mého názoru především dobrým mravům, ale i platnému zákonu. Konkrétně energetickému zákonu č. 458/2000 sb. Tento zákon, novelizovaný v roce 2022, výslovně přikazuje společnostem povinnost změnu ceny ohlásit předem adresně a průkazně. Viz § 11 v bodech 1 a 2 tohoto zákona.
Toto potvrzuje i výkladové stanovisko Energetického regulačního úřadu č. 1/2022 ze dne 31.1.2022.
Pokud Vám tedy vyskočila cena elektřiny nebo plynu na mnohonásobek, jako zmíněné babičce, nedejte se a částku neprodleně(!) reklamujte.
František Sentenský