SOLENICE – Do budoucna by měla být cesta po Vltavě i pro větší osobní lodě a parníky jednodušší, protože stát plánuje do pěti let dokončit lodní zdvihadla na přehradách Slapy a Orlík, čímž by se lodím otevřela možnost doplout proti proudu až do Českých Budějovic.
Do konce letošního roku by měly být zahájené stavební práce na zvýšení kapacity lodního výtahu na Orlické přehradě. Finanční náklady představují zhruba částku 63 milionů korun a modernizovaný výtah bude moci přepravovat plavidla o váze do 6,5 tuny, oproti současným maximálním 3,5 tunám.
„Dokončení Vltavské vodní cesty se týká ve Středočeském kraji především lodních zdvihadel Slapy a Orlík, které propojí jihočeskou Vltavu s Prahou a Labem pro tisíce turistických lodí, které dnes nemohou tyto přehrady překonat,“ říká Dušan Sahula, ředitel Středočeských vodních cest.
Tento záměr potvrdily i hejtmanky Středočeského a Jihočeského kraje při květnovém setkání v Českých Budějovicích. Celkem je na Vltavské vodní cestě potřeba dokončit plavební komoru České Budějovice, zvedací most v Týně nad Vltavou, zajištění plavebních hloubek pod vodním dílem Kořensko, výstavbu lodních výtahů Slapy a Orlík. Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová, si od projektu slibuje celkové oživení oblasti podél řeky s adekvátními službami a zázemím pro návštěvníky i místní obyvatele.
Investice nutné pro dokončení Vltavské vodní cesty včetně obou lodních zdvihadel jsou odhadovány na 5 miliard korun. Jihočeská centrála cestovního ruchu si nechala zpracovat analýzu potřebných investic. „Podle analýzy ekonomického přínosu přinese Vltava za současného stavu do veřejných rozpočtů ročně přibližně čtyři miliardy korun. Po zainvestování, kdy odhad nákladů na realizaci všech navržených opatření směřujících k dokončení Vltavské vodní cesty činí pět miliard korun, se přínos do veřejných rozpočtů zvýší o více než miliardu ročně na přibližně 5,1 miliardy korun za rok. Návratnost investic tak představuje pět let,“ konstatoval ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.