STŘEDNÍ ČECHY – I přes celkový pokles počtu turistů v České republice se středním Čechám podařilo udržet rekordní návštěvnost, která jen nepatrně zaostala za loňskými čísly. Region přivítal v hlavní turistické sezóně 522,9 tisíc návštěvníků, což představuje meziroční pokles o pouhých 0,1 %.
Střední Čechy tak zaznamenaly druhou nejvyšší návštěvnost od roku 2012, což naznačuje zvýšený zájem o region i ve srovnání s dobou před pandemií – ve srovnání s rokem 2019 vzrostla návštěvnost o 15 %. Významný růst přitom zaznamenali i zahraniční turisté, jejichž počet vzrostl o 5,6 %. Nejvíce hostů přicestovalo z Německa, Slovenska a Polska.
Srpen se ukázal jako nejsilnější měsíc sezóny, když v počtu příjezdů poprvé od roku 2020 předstihl červenec. I když září přineslo pokles o desetinu, šlo stále o druhou nejvyšší zářijovou návštěvnost za posledních dvanáct let. Osm z deseti hostů představovali čeští návštěvníci, avšak zahraniční zájem byl rovněž patrný. Největší nárůst přitom zaznamenalo Rakousko, odkud do středních Čech přicestovalo o 15 % více turistů. Silný růst byl patrný i u turistů z Velké Británie a Spojených států, zatímco z Nizozemska přijelo o 18 % méně návštěvníků.
„V letošním roce jsme organizovali 38 press a famtripů, díky nimž navštívilo region přes 100 novinářů z 18 zemí světa. Podpořili jsme také turistický ruch na Slovensku a v Polsku venkovní kampaní, která zahrnovala viditelná místa, jako varšavské letiště nebo autobusové nádraží Nivy v Bratislavě,“ uvedl ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu Jakub Kulhánek.
Mírný pokles zaznamenal region v počtu přenocování, který se snížil o 1,4 % především kvůli menšímu zájmu domácích turistů. Průměrná délka pobytu se letos zkrátila na 2,56 noci, což je nejnižší hodnota za posledních dvanáct let. Nejdelší pobyty připadaly na červenec (2,80 nocí), zatímco nejkratší délka pobytu byla v září (2,10 nocí). Tento trend zkracování průměrného pobytu odpovídá globálnímu vývoji v cestovním ruchu.
„Prázdniny a začátek podzimu byly pro region velmi úspěšné. V květnu jsme zahájili novou turistickou kampaň Pustit k vodě, která lákala návštěvníky na zážitky u vody i v jejím okolí. Na tuto kampaň navážeme i v příštím roce,“ doplnil Kulhánek a zdůraznil, že zájem zahraničních turistů je pro střední Čechy ekonomicky velmi přínosný. „Do budoucna se zaměříme na zvýšení povědomí o regionu zejména na klíčových trzích,“ dodal závěrem.
Střední Čechy tak mají za sebou úspěšnou sezónu, která i přes mírný pokles čísel ukazuje, že zahraniční zájem o region zůstává na vzestupu.