STŘEDNÍ ČECHY – Radní Středočeského kraje odsouhlasili pořízení speciálního automobilu, který bude sloužit jako mobilní informační centrum a zároveň jako významný osvětový a propagační prvek systému PID. Zajíždět bude především do obcí s rozšířenou působností a nabídne stejné služby, jako současná regionální centra.
Současná síť regionálních informačních center PID ve Středočeském kraji se v příštím roce rozšíří z pěti na šest. Na dnešním zasedání o tom rozhodli krajští radní. Nové informační centrum ale nebude na jednom místě, bude mobilní a bude mít za cíl zaměřit se na všechny skupiny obyvatel z menších měst a obcí a vytvářet také osvětu a propagaci veřejné dopravy a pomoci tak zajistit rozvoj venkova. „Je důležité oslovit občany využívající primárně individuální automobilovou dopravu a vysvětlit jim výhody a nové možnosti cestování veřejnou hromadnou dopravou, neboť v mnoha regionech, a především těch vzdálenějších od Prahy, dnes vychází model split, tedy dělení přepravy mezi individuální a veřejnou dopravou, pro veřejnou dopravu velmi nepříznivě,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Mobilní informační centrum PID tedy pomůže vytvářet osvětu a uživatele individuální dopravy informovat o možnostech např. kombinovaného cestování (auto a bus či vlak), což může v konečném důsledku přispět k nižší intenzitě provozu. „Samozřejmě nabídne služby, které jsou běžné v kamenných infocentrech. Jde tedy o poskytování informací o linkovém vedení, jízdních řádech a tarifu PID, bude možné zřízení a prodej PID Lítačky a elektronických předplatních kuponů. Dále budou k dispozici další informační materiály,“ podotýká Borecký.
Informační kanceláře PID mohou lidé navštívit v Rakovníku, Mladé Boleslavi, Kutné Hoře, Benešově a od 1. prosince letošního roku i v Příbrami. „Zřizování dalších infocenter by však nebylo ekonomicky výhodné, byť o provozování je ze strany vedení obcí i samotné veřejnosti o provozování této služby značný zájem. Právě proto jsme přistoupili na tento model, který nabízí pravidelnou dostupnost poskytovaných služeb obyvatelům v širšímu spektru obcí při relativně nízkých provozních nákladech,“ vysvětluje Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje. Mobilní infocentrum bude do jednotlivých lokalit přistavováno podle předem definovaného a propagovaného plánu, nejčastěji půjde o obce s rozšířenou působností. Pakliže to personální a technické podmínky dovolí, po dohodě může zastavit i v dalších sídlech. V případě větších měst se předpokládá celodenní nasazení vozidla, avšak ve dvou různých lokalitách daného města. V případě menších sídel se pak předpokládá obsluha dvou měst v rámci jednoho dne. „Předpokládaná periodicita v rámci jednoho ORP je jednou měsíčně – vyjma období letních prázdnin, ve kterých se předpokládá nižší vytížení informačního centra ze strany klientů,“ plánuje Šponar.
Technicky vzato, mobilním centrem bude dodávka s nástavbou, do které se vejde kancelář se 4 plnohodnotnými sedadly. „Vůz bude dále disponovat mobiliářem s podstropními skříňkami a regály na prospekty, zabudovaným WC, úložným prostorem s dvojitou podlahou, robustním řešením zdroje el. energie včetně implementace solárního střešního panelu, střešním oknem s ventilací nahrazující klimatizaci, výkonným naftovým topením a vysouvací markýzou zajišťující stín pro cestující v horkých letních dnech,“ jmenuje Petr Borecký s tím, že IDSK se inspirovalo u kolegů z Ústeckého kraje, kde mobilní informační centrum úspěšně funguje. Celková cena vozu by neměla přesáhnout 2,66 milionu korun s DPH. IDSK vypíše na pořízení speciálního vozidla podlimitní veřejnou zakázku.