PŘÍBRAM – Kam s ním? Tuto nerudovskou otázku řeší téměř denně v Příbrami každý řidič v případě svého vozidla. Jinými slovy – aut je moc a místa k parkování málo. O tématu parkování ve městě se mluví minimálně stejně dlouho jako o opravě bazénu a mnozí si myslí, že výsledek se také v mnohém neliší.
Je sice pravdou, že v posledních letech na území města vzniklo několik nových parkovišť, ale problém s nedostatkem místa k parkování to stále zcela nevyřešilo. Staví se také léta slibovaný parkovací dům, ale i v jeho případě se ozývají skeptické hlasy, že jde prakticky o zbytečnou stavbu za desítky milionů, která bude prázdná.
Podle radnice jedním z hlavních problémů v oblasti parkování v Příbrami jsou tzv. pendleři. Tedy lidé dojíždějící za prací mimo své bydliště, zejména pak do Prahy. „Každá jednotlivá část našeho města má úplně jiné nároky na parkování. Například poté, kdy majitel zpoplatnil své parkoviště v areálu Kostky Pb u Spartaku, parkují auta všude možně v okolí a způsobují nečekané problémy místním obyvatelům. Množí se stížnosti od zákazníků, kteří by si rádi nakoupili v místním obchodě, ale přes den jednoduše nemají kde zaparkovat,“ uvádí v nejnovějším vydání městského zpravodaje Kahan místostarosta Vladimír Karpíšek s tím, že radnice se proto rozhodla začít s řešením parkování v oblasti Příbrami II. Konkrétně chce zpoplatnit parkoviště naproti hřišti FK Spartak. „Po zpoplatnění zdejšího parkoviště očekáváme zhoršení situace v okolních ulicích. Na tuto oblast máme v plánu implementovat nové nařízení města Příbram s cílem zejména ochránit lokální obyvatele. Následně bychom rádi systematicky řešili každou jednotlivou oblast v našem městě samostatně,“ dodává Karpíšek. Podle prvního místostarosty má jít o pilotní projekt, který ukáže, zda zvolená cesta je správná.
Radnice počítá dle slov Vladimíra Karpíška s tím, že po zavedení placeného parkování se část aut přelije jinam. „S tím musíme počítat, ale zároveň nechceme zavést komplexní systém a až potom zjišťovat, jaké jsou jeho nedostatky. Při takto velké změně prostě vše nedomyslíte, vždy se objeví odchylky od záměru. Je lepší vyzkoušet si vše na menším území, pochopit chyby a zareagovat na nové výzvy, třeba zmiňované pendlery, a potom teprve přejít k řešení v jiných částech města,“ vysvětluje místostarosta.
Město zvažuje také nákup monitorovacího vozu, jaký řidiči znají například z Prahy, ten bude kontrolovat, zda má řidič za auto v placené zóně zaplaceno. Tento vůz by Příbram sdílela s dalšími městy.
V minulém volebním období radnice zamýšlela zavedení placeného prakování v celé staré Příbrami, ovšem nakonec k realizaci tohoto nápadu nedošlo. Je ale asi jen otázkou času, kdy zavedení dalších placených zón dojde.