Přípravy na stavbu jihovýchodního obchvatu Příbrami pomalu vrcholí

Návrh napojení jihovýchodního obchvatu Příbrami na Brodě.

PŘÍBRAM/PRAHA – Přípravy na stavbu jihovýchodního obchvatu Příbrami nabírají konkrétní podobu. Kromě samotné trasy nového obchvatu silnice I/18 zahrnuje projekt také úpravy krajských komunikací, které se s novou stavbou kříží. Středočeský kraj a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto uzavřou koordinační smlouvu o realizaci přeložek. Stavba má začít v roce 2027 a dokončení se plánuje na rok 2028.

Úpravy krajských silnic a mostů
Stavební úpravy se dotknou tří silnic III. třídy. Na silnici III/1914 vznikne podjezd pod budoucí přeložkou silnice I/18 v délce 120 metrů. Podobná úprava čeká i silnici III/1911, kde délka úpravy činí 240 metrů. Nejrozsáhlejší zásah se plánuje na Brodské ulici (III/1912), kde se kromě směrového a výškového vedení plánuje vybudování nového mostu přes železniční trať a protihluková opatření. Celková délka této úpravy dosáhne 270 metrů.

„Stavební úpravy proběhnou na náklady ŘSD a po dokončení budou převedeny do majetku Středočeského kraje. Vybudování obchvatu přinese zásadní zlepšení kvality života obyvatel Příbrami díky snížení tranzitní dopravy a emisí,“ uvedl krajský radní pro dopravu Josef Pátek.

Protihluková opatření a obavy obyvatel
Plánovaná stavba čelí obavám obyvatel z nadměrného hluku. ŘSD navrhuje protihlukové stěny v délce 1274 metrů a zemní valy o délce 520 metrů, převážně v první části obchvatu. Ve druhé části, mezi Brodem a Bohutínem, se počítá s jedinou protihlukovou stěnou o délce 74 metrů, což místní považují za nedostatečné.

„V případě potřeby budou po zprovoznění obchvatu provedena kontrolní měření hluku. Pokud limity překročí zákonné normy, hledáme řešení,“ uvedl Petr Kerhat z ŘSD. Město Příbram si v roce 2021 v memorandu vyhradilo právo financovat další protihluková opatření, ovšem za podmínky základní přípravy od investora.

Význam projektu a další kroky
Obchvat o délce 5,5 km propojí Příbram s dálnicí D4 a zajistí lepší spojení s Prahou, Benešovem a Rožmitálem pod Třemšínem. Stavba za přibližně jednu miliardu korun se rozdělí na dvě části. Stavební řízení má být dokončeno do jara letošního roku, kdy se plánuje záchranný archeologický průzkum a příprava území.

Projekt zahrnuje i ekologické aspekty, například vznik biotopu poblíž plánovaných ochranných valů, který financuje soukromý vlastník pozemků. Podle Kerhata lze v rámci veřejné soutěže očekávat snížení nákladů na stavbu na 700–800 milionů korun.

Stavba jihovýchodního obchvatu Příbrami slibuje výrazné dopravní i environmentální zlepšení, přesto zůstává otázka protihlukových opatření a dopadů na okolní obce klíčovým bodem další diskuse.

 

Komentáře