ČR – Statistiky lámou rekordy, jen do října evidují policisté více než 15 tisíc kyberzločinů, loni šlo za celý rok o téměř 10 tisíc případů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.
Nejčastěji se jedná o skutky motivované ziskuchtivostí. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 tisíc korun. V posledních letech jsou u online podvodů zaznamenávány prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem.
Volač – podvodné navolávání Podvodníci se často vydávají za pracovníky bank nebo za policisty. Snaží se klienty vystrašit a zmanipulovat. Cílem pachatelů je vylákat z poškozeného citlivé údaje či ho donutit k bankovním převodům. „Nepodceňujme pachatele, jejich jednání je nesmírně manipulativní a přesvědčivé. Podvodníci se také snaží pod různými legendami vylákat i vzdálený přístup do počítače či mobilního telefonu, například jako falešní investiční poradci. Nenechte se zlákat přehnaně výhodnými nabídkami,“ připomíná policejní komisařka prevence Monika Schindlová.
Klikač – podvodné odkazy Pachatelé se snaží pod různými legendami nalákat poškozené na webové stránky, které jsou prakticky k nerozeznání od těch pravých. Vždy proto dávejme pozor, kam zadáváme své citlivé a přihlašovací údaje. Lze očekávat takové útoky ve zvýšené míře zejména před Vánocemi.
Podvody spojené s inzercemi – útočníci v současnosti cílí převážně na prodávající. „Zareagují na vámi nabízené zboží na inzertním portálu a snaží se vás nalákat na platební bránu, kam máte zadat citlivé bankovní informace včetně pinu k platební kartě. S tím, že vám pak zašlou peníze. Je to nesmysl, když něco prodáváte, tak kupujícímu pro zaslání platby stačí pouze číslo vašeho bankovního účtu,“ upozorňuje Monika Schindlová.
Podvodné SMS zprávy – v poslední době se objevují případy, kdy pachatelé zasílají SMS zprávy s fiktivními státními sociálními příspěvky. To je velmi nebezpečné, protože velké množství lidí nějaké příspěvky očekává. Pravděpodobnost kliknutí na přiložený odkaz je u SMS zpráv až 8x větší než u podvodného e-mailu. Klikač a Volač dostali reálnou podobu, aby si je lidé dokázali představit v běžném životě a mohli se na ně připravit v podobě dodržování osvědčených postupů. Lidé by si před každým kliknutím na odkaz či před zodpovězením otázky volajícímu sami měli položit dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to Volač nebo Klikač?