LEŠETICE – Ze tmy vystupuje brána a nápis „Prací ke svobodě!“. Pomalu procházíte plotem s ostnatým drátem a vstupujete do areálu bývalého komunistického lágru Vojna v Lešeticích u Příbrami. Procházíte kolem štěkajícího vlčáka bezpečně zavřeného v kleci. Světla spíše vrhají tajemné stíny, než aby prozářily noční temnotu. Scházíte do bývalé jídelny muklů, slouží jako galerie, ale dnes také jako improvizovaný divadelní sál pro sedmý ročník Festivalu Divadla Dagmar, ten se uskutečnil 16. a 17. listopadu 2023. Pohodlně se usadíte a program může začít.
První den byl ve znamení kontemplativního textu francouzského autora Sylviana Tessona V sibiřských lesích. Autobiografické vyprávění poustevníka, který, jak sám říká: „Opustil hrobku města a šest měsíců žil v chrámu tajgy. Šest měsíců jako celý život.“ Scénické čtení s Hanou Frankovou v hlavní roli bylo studií samoty, přírody a střetnutí odlišných kultur. Zajímavá byla i scénografie využívající diváky usazené v „ringu“ znázorňujícím čtyři světové strany.
Další na programu bylo divadelní představení Poslední večeře dramatika Pavla Trtílka. Černá groteska rozehrávající náhodou propletené osudy žen, které spojila tragická nehoda, během níž jim padající lešení zabilo muže. Hra byla oceněna v roce 2004 druhým místem v soutěži Ceny Alfreda Radoka. Divadelní koncert osmi žen byl skvělým završením prvního festivalového dne.
Sváteční druhý den začal opět scénickým čtením, tentokráte z textu D. R. Shermana Chlapec a delfín. Příběh o odloženém chlapci, zraněném rybáři, první lásce či podivuhodném přátelství chlapce a delfína. Živý doprovod cajonu a kytary a mladí herci spolu s divadelními profesionály, to byla podívaná herecká i hudební.
Posledním představením sedmého ročníku Festivalu Divadla Dagmar byla Ohnivá noc, dramatizace stejnojmenné knihy Klementa Bachořáka plné tajemných pověstí z Moravy, mistrovské herecké dílo dvojice Hana Franková a Magdaléna Hniličková. Pradávné příběhy, krev, láska i zrada. Hladící i agresivní zvuk sopránových fléten, jako jediného hudebního doprovodu, linoucího se opuštěným lágrem.
Sedmý ročník Festivalu Divadla Dagmar nabídl návštěvníkům širokou škálu divadelních zážitků, od kontemplativních scénických čtení po dramatické divadelní představení. Tento festival opět ukázal, jak může divadlo oživit historické prostory, jako je Památník Vojna. Festival byl finančně podpořen městem Příbram a vznikl ve spolupráci s Hornickým muzeem Příbram.
Tomáš Bílek