PŘÍBRAM – O nutnosti oprav mostů a lávek na území města se mluví už od září 2018. Bohužel to je zatím asi tak všechno. Přitom už před čtyřmi lety bylo jasné, že valná většina z nich bude potřebovat opravu, neboť tehdy vyšlo najevo, že kontrolu těchto staveb nikdo neprováděl od roku 2002.
To tehdy potvrdila i Simona Žďánská ze Samostatného oddělení silničního hospodářství městského úřadu Příbram, která uvedla: „Vzhledem k tomu, že v minulosti nebylo jednoznačně definováno, kdo má tyto prohlídky zajistit, došlo k situaci, že nebyly zajištěny vůbec. Poslední prohlídka se uskutečnila v roce 2002.“ A bohužel situace je stejná i po čtyřech letech.
Na podzim 2019, konkrétně v říjnu, se začal řešit špatný stav hojně využívané dřevěné lávky přes Příbramský potok za koloniálem. Tehdy město prostřednictvím tiskové mluvčí Evy Švehlové uvedlo: „Do konce týdne bude lávka uvedena do provozu s tím, že na jaře příštího roku bude postavena lávka nová.“ Máme nyní skoro listopad 2022 a tato lávka je stále tou „provizorní“ čekající na opravu na „jaře 2020“. Přitom na špatný stav lávky upozorňovala veřejnost už delší dobu.
A jak se ukázalo, ještě chvíli to potrvá. V letošním roce totiž byla konečně vypsána veřejná zakázka s názvem Lávka Ryneček, jejímž předmětem je kompletní demolice staré lávky a vybudování lávky nové. Do výběrového řízení se ale přihlásil jediný účastník. „Vzhledem k tomu, že nabídková cena byla téměř o 1,5 milionu korun vyšší než předpokládaná hodnota zakázky, byla tato zrušena s tím, že se bude opakovat,“ uvedl starosta Jan Konvalinka.
Nově pak s havarijním stavem přibyla i lávka na Flusárně. Město jí proto uzavřelo. Tím ale poněkud zkomplikovalo cestu některým lidem k nově vybudovaným zastávkám MHD v této části města. „U lávky na Flusárně bylo poukázáno na havarijní stav. Z tohoto důvodu byla lávka uzavřena. Projektová dokumentace na její obnovu je připravena a výběrové řízení bude vyhlášeno co nejdříve, aby v jarních měsících mohly být zahájeny práce na její obnově,“ uvedl k tomuto případu příbramský starosta. Podle něj bude výběrové řízení vyhlášeno společně na tři lávky, tedy již zmíněné lávky na Rynečku, na Flusárně a také dřevěnou lávku u Čekalíkovského rybníka.
Nicméně obdobná situace, kterou je také potřeba „dotáhnout“, panuje u mostů na území města. Například přímo u Flusárny v mostě přes přepad z Kaňky je už několik let díra ohrazená betonovými zátarasy. Dlouho se také mluví o špatném stavu mostu přes Příbramský potok na Rynečku, na kterém město vybudovalo balisety, aby na něm lidé neparkovali, v letošním roce pak sliboval exmístostarosta Martin Buršík opravu mostu v Plynárenské ulici a podle posledních informací od vedení města se na něm mělo začít pracovat ihned po dokončení Obecnické ulice…
Jen pro zajímavost, ač se to nezdá, tak na území Příbrami se nachází okolo třech desítek mostů a lávek. Ve správě města je na Litavce celkem 18 mostů nebo lávek z 20 možných. Přes Příbramský potok pak vede dokonce o 26 staveb, o které se město stará.