PŘÍBRAMSKO – Dálnice D4 Via Salis, první dopravní projekt v Česku realizovaný formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), byla slavnostně otevřena. Spojení mezi středními a jižními Čechami se tak výrazně urychlí, zatížené obce se dočkají úvlavy od husté dopravy a kolony kolem Milína budou minulostí.
Slavnostní otevření u Letů
Páska se slavnostně stříhala u křižovatky Lety, kde v roce 2021 začala stavba položením základního kamene. Stavba dálnice, kterou realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam, byla dokončena po 43 měsících. Na trase mezi Příbramí a Pískem vzniklo 32 kilometrů nové komunikace a modernizováno bylo dalších 16 kilometrů stávajících úsek.
Stavba zahrnovala řadu moderních prvků, včetně nových mostů a odpočívek s kompletním zázemím pro řidiče. „Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Bezpečnější a rychlejší jízda
Premiér Petr Fiala zdůraznil výhody PPP projektů a jejich potenciál pro budoucnost dopravní infrastruktury. „Dostavba dálnice D4 ukázala, že spolupráce státu a soukromého sektoru funguje. Cesta na jih Čech bude nejen rychlejší, ale také bezpečnější,“ řekl premiér Fiala.
Řidiči se nově vyhnou nebezpečné křižovatce u Letů u Písku a tradičním kolonám, které sužovaly dopravu především v pátečních a nedělních špičkách. O provoz a údržbu dálnice se bude v následujících 25 letech starat soukromá společnost Via Salis Operations, přičemž stát zůstaně majitelem infrastruktury a dálnici plně převezme v roce 2049.
Moderní technologie a ekologie
D4 je vybavena špičkovými technologiemi, které zajišťují bezpečnost a plynulost provozu. Operační centrum v novém Středisku správy a údržby komunikace monitoruje dálnici pomocí kamer, čidel a senzorů. 100% pokrytí umožní rychlé reakce na jakékoliv problémy.
Projekt je také vzorem ekologického přístupu. Vyfrézovaný asfalt byl zrecyklován, zemina z výkopů posloužila k pokrytí náspů a ornice byla věnována zemědělcům. Podél dálnice vznikly tzv. divoké louky, které nahradily monokulturní trávu. Využití fotovoltaických panelů v operačním centru je dalším příkladem udržitelnosti.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat moderní a ekologickou dálnici, která zrychlí cestu z Prahy do Písku minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
Technické zajímavosti
Nová dálnice D4 přinesla mnohá čísla, která ilustrují její rozsah: 40 nových mostů, z toho 20 určených pro migraci zvěře, 48 SOS telefonů, 10 meteorologických stanic a 28 variabilních dopravních značek. Řidiči mohou využít dvě odpočívky s čerpacími stanicemi a rychlonabíjecími stanicemi pro elektromobily.
Budoucnost dopravní infrastruktury
Otevření dálnice D4 je důležitým milníkem v rozvoji dopravní infrastruktury v Česku. Spolupráce státu a soukromého sektoru v rámci PPP projektů se ukazuje jako životaschopná cesta, jak urychlit stavbu dalších klíčových komunikací a zlepšit dopravní spojeni v zemi.