PŘÍBRAM – V těchto dnech vedení města rozhoduje o nové smlouvě mezi městem a provozovatelem městské hromadné dopravy. Kontrakt se bude uzavírat na dobu deseti let. Současným provozovatelem MHD je po několika transformacích organizace Arriva Střední Čechy. Právě tento provozovatel se jako jediný přihlásil do výběrového řízení.
„Nabídky firmy Arriva Střední Čechy byla podle kvalifikačních předpokladů akceptovatelná. Jediným nedostatkem bylo nepředložení ekonomického rozpočtu, který se firma zavázala obratem dodat,“ uvedl místostarosta města Martin Buršík s tím, že doplněnou nabídkou se vedení města zabývalo v pátek 1. března.
V zadávacích podmínkách soutěže bylo kromě ceny a vybavenosti vozů také její maximální stáří. „Náš požadavek na průměrné stáří vozů byl sedm let a maximální stáří vozu deset let. Tento požadavek dopravce dokonce ještě ponížil, takže nově bychom ve městě měli mít autobusy v průměru šest a půl roku staré,“ řekl starosta Jindřich Vařeka. Současný průměr stáří vozů je 9,87 roku s tím, že nejstarší autobus v Příbrami je v provozu 21 a druhý nejstarší 19 let.
Podle nabídky se zvýší také cena za ujetý kilometr. Zatímco v loňském roce byla cena za kilometr 41 korun, nově by to mělo být 59 korun. „Zvyšování ceny dopravce za ujetý kilometr je pochopitelné, především s ohledem na mzdové náklady, náklady na pohonné hmoty či pořizování nových autobusů, a netýká se samozřejmě pouze nás. Pro porovnání mohu uvést dva příklady obdobných výběrových řízení z posledních měsíců. V České Lípě byla vysoutěžena cena za ujetý kilometr 57,88 korun a v Dopravním sdružení obcí Jablonecka dokonce 68,80 korun,“ přiblížil situaci Vařeka a zároveň dodal: „Pokud by byly zachovány tržby a počty najetých kilometrů jako v loňském roce, znamená to pro město o 12 milionů vyšší výdaj.“
Nově bychom tedy měli mít mladší autobusy, z nichž 83 procent bude vybaveno klimatizací. Změna nastane také v designu. Ten budou mít všechny autobusy jednotný – červeno-černý – a navíc, právě město bude jako jediné rozhodovat o možnosti umístění reklamy.
Nicméně zástupci opozice si myslí, že město plně nevyužilo potenciál pro výhodnější nastavení parametrů právě pro Příbram. „Mrzí nás, že v zadání nebyl například požadavek na ekologický provoz linek, nebo to, že se přihlásil jen jediný zájemce, zatímco ředitel Centra sociálních a zdravotních služeb se vybíral ze 170 zájemců,“ řekl zastupitel za Šanci pro Příbram Vladimír Král. Také bývalý místostarosta Václav Švenda neskrývá zklamání. „Bohužel to, že přihlásil jen jeden zájemce, odráží situaci na trhu, kde chybí konkurence,“ konstatoval.