Macík byl v prologu nejrychlejší. Bude otvírat trať Dakaru

Foto: archiv teamu MM Technology

SEDLČANY/SAUDSKÁ ARÁBIE – Fanoušci silných strojů, dálek a adrenalinu se dočkali. Dakar 2023 dnes odstartoval prologem a prvním českým úspěchem. Posádce pilota Martina Macíka vyšla úvodní jízda na jedničku. Sedlčanský kamion Čenda, navigovaný Františkem Tomáškem a technicky jištěný Davidem Švandou, byl v cíli prologu nejrychlejší.

Sobotní umístění současně znamená, že Martin Macík bude v neděli otvírat trať pro sekci kamionů. To je situace, kterou si už v minulosti několikrát vyzkoušel a ví, že má v rukou velkou výhodu i zodpovědnost. Silvestrovská noc tak bude v bivaku týmu MM Technology klidná a spokojená.  

 

Úkol splněn, výhodná startovní pozice zajištěna        

Martin Macík od pořadatelů obdržel pro Dakar 2023 startovní číslo 501 a možnost vyjet na trať sobotního prologu z 2. místa. V cíli ale bylo jasné, že se jeho posádce podařilo pozici ještě vylepšit, sedlčanský speciál pojmenovaný Čenda byl nejrychlejší. „Jelo se dobře. Vyhráli jsme. Pecka. Cíl splněn. Ale je to jen začátek. Každopádně, byla to rally. Pravá, levá, rovina. Zatáčky už byly vyjeté. Ale poradili jsme si. Ze Sedlčanské kotliny máme natrénováno. Zítra budeme otvírat 1. etapu, která už bude mít slušnou porci kilometrů. Bude to výzva. Hlavně pro Františka, mého navigátora. Zítra bude výhodné startovat mezi prvními pěti kamiony. Vyrazí na trať po první čtyřicítce aut, vyjíždět by měly po minutě. Pak přijde na řadu několik desítek dalších aut a následně zbytek kamionů. I proto jsme se snažili dojet dnešní prolog rychle,“ řekl Martin Macík. Sobotní trať měřila pouhých 13 kilometrů, v ostrých zatáčkách se vinula pouštním terénem, který obklopuje přímořský bivak. I když Martin Macík během jízdy zaznamenal několik chybiček, nakonec se sázka na rychlost vyplatila. „Čenda jel kudlu. Kamion byl připravený bezvadně, klukům mechanikům patří velký dík,“ řekl Macík.   

Když na Dakaru startujete první ve své kategorii

V neděli tak speciál Martina Macíka vyjede do úvodní etapy jako první kamion. Otvírat trať má své výhody, které většinou převažují. Ale samozřejmě je tu i pár detailů, které hrají proti posádce s první startovní pozicí. „Startujete do čista, nemáte na trati vyjeté koleje, většinou vám nikdo nepráší, nedojíždíte tak často další auta. Ale navigátor má těžkou práci. Vidíme, kudy jely motorky nebo auta. Ale každý si hledá svoji cestu a stopám nemůžete úplně věřit. Současně některá místa projede motorka nebo auto, ale jsou zrádné pro kamiony, může tam být úzký průjezd, měkké duny, solisko, které se propadne, šutry. Pomáhá, když už jsi to párkrát zažil a umíš s takovou situací zacházet,“ popsal Martin Macík. 

 

Přišel čas závodit

Dnešní prolog načal trať Dakaru 2023 dlouhou přes 8500 km, z nichž bude přibližně 4700 měřených. Povede extrémními terény. Závodníci mají na zdolání náročné jízdy 16 dní.  Jednou z nejdrsnějších prověrek bude maratonská etapa, kdy posádky stráví noc bez svých doprovodů v dunách Pusté končiny. Do cíle dakarská karavana dorazí 15. ledna.

Komentáře