Kraj chce zrušit některé málo využívané železniční spoje

STŘEDNÍ ČECHY – Středočeský kraj chce zefektivnit provoz na železničních tratích. Ty málo využívané nahradí autobusová doprava. Změny se týkají i Příbramska. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout zhruba na 52 milionů korun.

Středočeští radní odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí.

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.

Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.

Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy

Trať Redukce v úseku Nový rozsah objednávky Úspora celkem [Kč]
012 Plaňany zast. – Kouřim bez objednávky 2 100 000
062 Křinec – Městec Králové provoz v 6 a + v období SELČ 3 300 000
063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov bez objednávky 1 000 000
064 Mšeno – Mladá Boleslav int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ 13 600 000
076 Mělník – Mšeno int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ
094 (Kralupy nad Vltavou) – Vraňany – Lužec nad Vltavou bez objednávky 2 200 000
095 Straškov – Zlonice – (Slaný) bez objednávky 800 000
162 Rakovník – Kralovice omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ 8 200 000
204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem bez objednávky 4 500 000
210 Čisovice – Mníšek – Dobříš sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ 11 500 000
222 Vlašim – Trhový Štěpánov bez objednávky 5 000 000
233 Čelákovice – Mochov bez objednávky (převod výkonů na jinou trať)
Celkem     52 200 000

 

Komentáře