STŘEDNÍ ČECHY – Středočeský kraj chce zefektivnit provoz na železničních tratích. Ty málo využívané nahradí autobusová doprava. Změny se týkají i Příbramska. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout zhruba na 52 milionů korun.
Středočeští radní odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí.
„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.
Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.
Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy
Trať | Redukce v úseku | Nový rozsah objednávky | Úspora celkem [Kč] |
012 | Plaňany zast. – Kouřim | bez objednávky | 2 100 000 |
062 | Křinec – Městec Králové | provoz v 6 a + v období SELČ | 3 300 000 |
063 | Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov | bez objednávky | 1 000 000 |
064 | Mšeno – Mladá Boleslav | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ | 13 600 000 |
076 | Mělník – Mšeno | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ | |
094 | (Kralupy nad Vltavou) – Vraňany – Lužec nad Vltavou | bez objednávky | 2 200 000 |
095 | Straškov – Zlonice – (Slaný) | bez objednávky | 800 000 |
162 | Rakovník – Kralovice | omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ | 8 200 000 |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem | bez objednávky | 4 500 000 |
210 | Čisovice – Mníšek – Dobříš | sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ | 11 500 000 |
222 | Vlašim – Trhový Štěpánov | bez objednávky | 5 000 000 |
233 | Čelákovice – Mochov | bez objednávky (převod výkonů na jinou trať) | – |
Celkem | 52 200 000 |