STŘEDNÍ ČECHY – Cestující se v autobusech ve Středočeském kraji se za dva roky dočkají výrazné změny odbavení. Do autobusů přestanou nastupovat výhradě předními dveřmi, ale všemi, jako je to zvykem například v MHD. Změnu na svém dnešním zasedání posvětili krajští radní. Kraj zároveň ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) zajistí rozjezd nové organizační jednotky kontrolující přepravu. Ta by měla zaměstnat až 150 pracovníků, kteří pokryjí svými středisky celý Středočeský kraj a zajistí, aby kraji neodcházely tržby jízdou na černo.
Cestování autobusem po Středočeském kraji bude od roku 2024 opět o něco komfortnější. Do autobusů už by lidé neměli nastupovat jen předními dveřmi, ale všemi tak, jako jsou zvyklí v MHD. Nejprve se začne s touto novinkou ve vybraných regionech a celoplošně by měla začít fungovat v roce 2025. „Naším cílem je zpřístupnit a zpříjemnit cestování po Středočeském kraji co největšímu počtu obyvatel. Nově už nebudou muset cestující čekat ve frontě na zastávkách. Nezřídka za nepřízně počasí. Autobus přijede, cestující se vymění a pokračuje dál. Sníží se tedy počet minut strávených ve stanicích, tj. stanicování, což povede ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu,“ vyzdvihuje novinku Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Kraj předpokládá, že čím dál více lidí bude jezdit na předplacené kupony (nahrané např. na kartičce Lítačka, In Kartě ČD či v aplikaci PID Lítačka atd.). S novým systémem odbavení se však pojí i změna přepravní kontroly. Autobusy budou namátkově cestovat i revizoři, kteří však nebudou zaměstnanci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), ale nově IDSK. Ta kvůli tomu zřídí nové oddělení přepravní kontroly. „Novinku začneme rozjíždět postupně. Čekají nás výběrová řízení na advokátní kancelář, která bude řešit pokuty, na firmu, která dodá multislotové čtečky a také začnou pečlivá výběrová řízení na kontrolory. Od nich budeme očekávat zdravotní i psychickou způsobilost,“ jmenuje Petr Borecký další kroky a pokračuje: „Postupné změny by měly začít ve vybraných regionech v roce 2024, od roku 2025 bude systém zaveden v celém kraji. Cílem je, abychom tímto krokem nezapříčinili ponížení výnosů z jízdného.“
Současný systém kontrol není do budoucna udržitelný. Problémem je zejména nízký počet revizorů DPP určených pro výkon na území kraje. Navíc převládá přístup sankční na úkor systematické, permanentní a preventivní kontroly. Do nového systému kraj přidá osvědčené postupy z jiných krajů a jejich organizátorů přepravy.
Rozvoj nového oddělení je rozplánován do tří etap, vždy po roce. Kumulativní součet nákladů na rozjezd by měl v roce 2025 činit zhruba 166,7 milionu korun.