Názory v rubrice „Váš názor“ se nemusí shodovat s názory redakce.
PŘÍBRAM – Člen osadního výboru Nová Hospoda reaguje na informace z letošního srpna, konkrétně 28. srpna, týkající se zpráv v regionálních médiích, že z Příbrami pojede přímá linka na Prahu. Tento spoj by měl mít upravenou trasu, která by vedla okolo nově budovaného záchytného parkoviště na Flusárně, autobusového nádraží a pak dál na Prahu. Do centra Příbrami by zajíždět neměl.
Často jsem využíval hromadnou autobusovou dopravu do Prahy, a proto si troufám tvrdit, že autobusem dojíždí do Prahy za prací jednotky tisíc lidí. Obě linky, jak přímá (393), tak přes Dobříš (395) jedou přes město Příbram stejnou trasu. Z vlastní zkušenosti vím, že leckdy je těch 13 minut, o které je přímý spoj rychlejší, po ránu znát a potřeba. A je to 13 minut, ať nastoupíte kdekoliv. Lidé bydlící ve městě nastupují většinou na zastávce, kterou mají nejblíže k domovu. Ti, kteří nejsou z města a k zastávce se dopraví autem, se v lepším případě nechají vysadit, nebo auto zaparkují poblíž. Pak se zaplňují parkoviště kolem oblíbených zastávek. Oblíbenost zastávky, z tohoto pohledu, se odvíjí od toho, zda se zde nechá zaparkovat. Z článku, na který reaguji se zdá, že plná parkoviště chce radnice města řešit zrušením zastávek autobusu 393 a změnou jeho trasy. Nepřipadá mi to jako vhodné řešení. A to z několika důvodů:
- Tohle řešení není vůbec ku prospěchu obyvatel města. Naopak, obyvatelům města odebírá zastávky v okolí jejich bydliště a ti jsou nuceni jezdit do Prahy o 13 minut déle spojem 395.
- Navrhuje parkoviště na Flusárně jako P+R. Tato oblast je méně obydlená, a proto je tato navrhovaná zastávka tedy primárně určena pro cestující, jež nejsou z Příbrami. Otázka je, pro koho vlastně? Nevidím, žádnou spádovou oblast pro toto místo.
- Pokud by byla zachována stávající četnost linky 395, budou autobusy jezdit přeplněné a cestující nebudou mít šanci si sednout. Po příjezdu na Dobříš už tamní obyvatelé nebudou mít vůbec šanci se do autobusu dostat. Linka 395 byla určena pro dopravu z Příbrami na Dobříš a z Dobříše do Prahy. Cestující z Příbrami, kteří jeli přímo do Prahy, měli přednostně využívat právě linku 393.
Rozhodně se zasazuji o zachování stávajícího stavu. Místo toho navrhuji možnosti:
- Navrhnout vlastníkům odkup pozemků a vybudovat P+R parkovací dům v lokalitě Albert-STK Zdaboř-TOMIS.
- Přestavět postupně 4 stávající parkoviště na Drkolnově na parkovací domy P+R kombinované s bydlením v nejvyšším patře. Odhaduji 400-500 nových parkovacích míst a jednotky bytů. Pak není třeba měnit trasu autobusu.
- Dohodnout se se státním podnikem DIAMO a přestavět parkoviště v ulici Školní na parkovací dům.
- Vybudovat parkovací dům vedle plaveckého bazénu.
- Domluvit se s obcí Dubno a vybudovat P+R v katastru obce Dubno.
Závěrem lze říci, že radou města navrhovaná koncepce úpravy autobusových spojů do Prahy přinese denní diskomfort pro stovky obyvatel města. A něco z toho mála, co ve městě skvěle funguje a obyvatelé si to chválí, se stane nefunkčním.
Řekněte, páni radní, jak často využíváte autobusovou dopravu do Prahy Vy?
Karel Nekolný