FOTOGALERIE: Učíme (se) na dálku

PŘÍBRAM – Do redakce nám přišel článek od paní učitelky Markéty Kubalové ze ZŠ Školní o tom, jak v těchto dnech na jejich škole vypadá výuka a jak situaci vnímají samotní žáci. Ve fotogalerii najde i snímky, jak děti tráví tento čas.

Epidemie nás zastihla nepřipravené. Nikdo z nás tuto situaci nezažil. Všichni se nyní musíme učit. A to nejen doslova. Ze dne na den byly dětem i učitelům zavřeny školy a následující den začala dětem distanční, tedy domácí výuka. Učitelé zadali úkoly a rodiče se s dětmi pustili za této složité situace do domácího vzdělávání.

Je to už skoro měsíc. Za tuto dobu rodiče poznali, že není zase až tak jednoduché učit své děti doma. Někdy jsou jejich žáčci nesoustředění, nechce se jim, někdy si také rodiče musí zopakovat látku sami a nacházet způsoby, jak dětem vše vysvětlit a zkontrolovat. Jistě to pro ně není jednoduché, zvláště pokud jsou zaměstnaní. Děkujeme proto všem rodičům, kteří s dětmi v této složité době nouzového stavu pracují a učivo si opakují. Některé děti píší učitelům dopisy, rodiče posílají veselé obrázky a videa.

Z dopisů dětí:

Milá paní učitelko, posílám vám pozdrav z našeho města. Doma je nuda. Někdy chodíme do lesa, ale jinak jsme doma. Moc se mi chce sejít se s nějakou kamarádkou, ale nemůžu. Chce se mi do školy uvidět vás a kamarády. Kira

Jak mi koronavirus změnil život?

Výhody na samostudiu jsou ty, že jsi více s rodinou, více sblížíte se sourozencem a to se vyplatí. Nebudete se pak dohadovat, hádat a mlátit. Další výhoda je, že se naučíš šetřit penězi i jídlem. A učíš se být samostatnější a to se ti v životě vyplatí. Nevýhodou ale je, že se nevidím s kamarády ani s babičkou a dědečkem, nemůžu jít do kina ani do aquaparku. Rád bych popřál mé rodině i kamarádům pevné zdraví a trpělivost v karanténě. A ať tu čínskou nemoc z vaší rodiny nikdo nechytí, myjte si ruce a noste roušky. Matyáš.

Ovšem i učitelé se učí. Zpočátku možná „nandali“ dětem spoustu úkolů ze sešitů a učebnic. Časem ale zjistili, že děti ani jejich rodiče nemohou učivo, které se běžně odučí ve školním týdnu, zvládnout. Začali vymýšlet nové formy a metody výuky, které by mohly dětem pomoci a rodičům ulevit.

Kromě klasické výuky s učebnicemi a sešity, které jsou dostupné všem bez rozdílu, každý učitel zvolil individuální přístup. Většina učitelů komunikuje s rodiči po telefonu nebo mailem nebo přes Bakaláře. Řada z nich využila pro komunikaci i výuku také různé aplikace jako Whatsapp, Messenger, Skype. Komunikují s dětmi přes videokonference, učí online, vytvářejí pro své žáky výukové prezentace, pracovní listy, zadávají tvořivé úkoly nebo si vytvářejí na webu třídy.

Prvňáčci čtou paní učitelce v přímém přenosu, větší děti se účastní videokonferencí. Píší se slohy, dopisy, tvoří se výtvarné obrázky, zdravé pokrmy, velikonoční dekorace, ale také se sportuje. Děti jsou většinou velmi pilné a zadané úkoly si plní. Procvičují na doporučovaných webových stránkách (školákov, onlinecvičení, škola s nadhledem, rysavaweb, Včelka, grammar.in a dalších). Sledují výuková videa jako je Primauca nebo Matýskova matematika. A dávají o sobě pravidelně vědět samy nebo prostřednictvím rodičů, se kterými jsou učitelé v denním kontaktu především přes email, webové stránky školy a telefonní hovory.

Je to pro nás všechny náročná doba, ale také veliká příležitost se něco nového naučit.

Nechceme určitě dětem ani rodičům přidělávat starosti, na druhou stranu se jako učitelé snažíme, aby se naši žáčci stále posouvali a nezapomněli vše, co se ve škole naučili. Chceme jim býti oporou, a třebaže na dálku, pomáhat, radit, učit.

Děkujeme také všem rodičům, kteří nám fandí a podporují nás a pomáhají.

Za všechny učitele ZŠ Školní přejeme nám všem, ať se nám i našim rodinám nemoc vyhýbá a těšíme se brzy s dětmi na shledanou ve škole.

Markéta Kubalová a Jarmila Pavlásková

Komentáře